Boekbespreking: Liefde van A tot Z (S.K. Ali)

In Liefde van A tot Z zijn de hoofdstukken verdeeld over Adam en Zayneb en elk hoofdstuk is geschreven alsof zij in hun dagboek aan het schrijven zijn. Toen ik net begonnen was in het boek vond ik dit ietwat verwarrend, omdat ik hierdoor soms tijdens het lezen vergat wie er nou aan het schrijven was. Het is namelijk zo dat ze beiden hetzelfde dagboek hebben en dat is naast vele overeenkomsten tussen hen ook een van de redenen waarom Adam zo geïntrigeerd is op het moment dat hij Zayneb voor het eerst ziet, op een vliegveld.

Zayneb & Adam

Zayneb gaat op bezoek bij haar tante in Doha, nadat ze geschorst is. Dit komt allemaal door haar racistische leraar. Zayneb is woedend en wil wraak, er schuilt veel boosheid in haar die heel terecht en begrijpelijk is. Door het hele boek heen lees je steeds weer over dingen waar Zayneb als moslima mee te maken heeft. Zo is er het moment dat ze gaat zwemmen in bedekkende kleding. Een andere gast in het zwembad is het hier niet mee eens en dient een klacht in, waardoor Zayneb verwijderd wordt uit het zwembad. Steeds weer wordt zij geconfronteerd met hoe de maatschappij over haar en haar geloof denkt.

‘Dat weet ik niet, hoor. Het is een beetje net als de wereld. Hij is gewoon van iedereen.’

Daarnaast is er dus Adam, die zijn moeder een aantal jaar geleden verloren is aan MS en nu zelf ook deze diagnose gekregen heeft. Hij heeft het er moeilijk mee en durft dit nieuws niet te delen met zijn vader en zusje. Adam is ook moslim en daarnaast schrijft hij in een dagboek waarin je rariteiten en wonderen op schrijft. Hij is hiermee begonnen toen zijn moeder ziek werd, omdat het hem hielp om ook nog de mooie dingen in het leven te zien.

Kleine delen van het boek raakten me

In Liefde van A tot Z volg je dus om en om Adam en Zayneb die elkaar ontmoeten en steeds dichter bij elkaar komen. Ze leren elkaar kennen, wat niet altijd voor meer verbinding zorgt. Toch is het al vrij snel duidelijk dat ze elkaar echt leuk vinden. Als lezer voelde ik die verliefdheid alleen niet zo. Dat had ik met meer dingen in het boek. Er waren absoluut passages die ik prachtig vond, vaak als het te maken had met de islam en hoe Adam en Zayneb hiermee omgaan. Maar als ik terugdenk aan de hele leeservaring dan merk ik dat ik niet echt begaan was met ze. Ik was niet enorm geïnteresseerd in wat er met de personages zou gaan gebeuren en ik had ook niet echt de wens dat het verhaal op een bepaalde manier zou aflopen. Kleine delen van het boek raakten me dus wel, maar het grote geheel niet enorm.