Boekbespreking: Heartstream (T. Pollock)

In Heartstream lees je om en om over de hoofdpersonen Amy en Cat. Lange tijd bleef mij onduidelijk wat deze twee hoofdpersonen met elkaar gemeen hebben, tot ongeveer voorbij het midden van het boek. En toen veranderde meteen mijn mening van ‘meh’ naar ‘wow.

Heartstream: waar gaat het over?

Amy gebruikt Heartstream, een app waarmee ze haar gevoelens tijdens haar moeders ziekte met de wereld kan delen. Door plakkers op haar hoofd te doen, kunnen anderen haar gevoelens ook voelen. Wanneer ze thuis komt van de crematie van haar moeder blijkt dat een onbekende vrouw, Polly, bij haar heeft ingebroken. In de andere hoofdstukken volg je Cat, die stiekem aanrommelt met een lid van een bekende band. Haar beste vriendin en zij zijn bekende bloggers over deze band en daarom probeert ze haar relatie geheim te houden, al is dat misschien niet de slimste keuze.

Een enorme plotwending

Uiteindelijk maken beide hoofdpersonen gruwelijke dingen mee. Ik heb de helft van het boek kunnen lezen met het idee dat het allemaal wel meeviel, of er moest nog een enorme plotwending aan komen. En die kwam er zeker. Ik kan er natuurlijk niets over vertellen, want dan zou ik ook flink moeten spoilen, maar ik heb de rest van het boek in één ruk uit gelezen. Mijn interesse ging van ‘niet zo enorm geboeid’ naar 100 en ik kon niet meer stoppen. Zoveel dingen vielen ineens op hun plek en daarnaast waren bepaalde gebeurtenissen zo heftig en ook verdrietig, het voelde even alsof ik ook aan het streamen was met Heartstream.

Te lange zinnen

Het boek zelf vond ik niet altijd even fijn geschreven (of vertaald). Dat kwam vooral doordat er soms te lange zinnen in stonden die naar mijn idee niet helemaal lekker liepen. Hierdoor raakte ik soms afgeleid van het verhaal en kwam ik er minder lekker in, maar toen ik eenmaal wel goed in het verhaal zat, vielen de lange zinnen mij minder op. Voor een boek met als doelgroep ‘jongeren’ zou ik er toch voor kiezen om de zinnen wat minder ingewikkeld te maken.

Blik op de toekomst

Ik vond het vooral een vrij actueel boek met een bizarre toekomstvoorspelling. Het gaat vooral om contact via social media en hoe dit uit de hand kan lopen, in onze tijd ook al. Maar hoe zou het zijn als de huidige ontwikkelingen zo snel blijven gaan en we in de toekomst nog meer mogelijkheden hebben om onszelf te delen? Heartstream geeft een blik in die toekomst en die ziet er niet rooskleurig uit.