Boekbespreking: Dwarsloper (M. Pelgrim)

Dwarsloper vertelt het verhaal van Tessel. Zij besluit mee te lopen met de klimaatmars. Niet omdat ze zoveel om het klimaat geeft, nee, ze wil gewoon weg. Weg van school. Weg van vervelende docenten. Daarom geeft ze zichzelf, anoniem, op voor de klimaatmars en vertrekt ze vanaf het Jaarbeursplein in Utrecht met duizend anderen naar Brussel.

Kan je vrienden maken als je liegt over jezelf?

Als lezer volg je de tocht naar Brussel per dag. Elk hoofdstuk lees je wat Tessel tijdens de vele kilometers meemaakt. Al snel in het verhaal ontmoet ze Lexie, die bang is voor water en daarom helpt Tessel haar wanneer ze een brug over moeten. Tessel, die zichzelf tijdens de mars Tessa Adam noemt, raakt steeds meer bevriend met Lexie en de andere mensen van de organisatie. En daar zit juist het probleem: want als je niet eerlijk bent over wie je bent, kun je dan wel vrienden maken?

Een levendige tocht naar Brussel

Ik werd eigenlijk meteen al meegesleurd. Tessel is een typische tiener met een hekel aan school. Ik kon zo een paar leerlingen van me voor me zien als ik aan Tessel dacht. Ook de tocht naar Brussel toe blijft levendig, ondanks dat er soms best even momenten waren dat ik bang was dat het zou gaan vervelen. Juist op zo’n moment wist Pelgrim me weer te verrassen met een nieuwe wending. Wel vraag ik me af of een tiener, de doelgroep van dit boek, ook zo lang aandachtig zou kunnen blijven lezen. Ik denk dat dit wel afhangt van de interesses van de lezer en of een lezer zichzelf zou herkennen in Tessel.

Ontroerend einde

Lange tijd merkte ik tijdens het lezen dat het verhaal misschien nog wat diepgang miste, maar tegen het einde werd dat meer dan goed gemaakt. Ineens zag ik welke ontwikkeling Tessel had meegemaakt, wat ze had geleerd over zichzelf en waar de klimaatmars misschien wel symbool voor stond. Zonder dat het einde te “zemelig” werd, wist Pelgrim deze ontwikkeling op een ontroerende manier te omschrijven.

Uniek verhaal met eigentijdse tieners

Dwarsloper voelde voor mij dan ook vooral als een uniek verhaal over eigentijdse tieners die niet alleen persoonlijke problemen aanpakken, maar zich ook zorgen maken om grotere problemen, zoals het klimaat. Ik vond de schrijfstijl en personages passend bij de doelgroep en ik ga dit boek dan ook zeker even tippen als ik morgen weer voor de klas sta.