Boekbespreking: Alles behalve perfect (H. Smale)

In juni 2019 las ik het eerste deel van deze serie over de Valentines-familie. Ik weet nog goed dat dit eerste deel behoorlijk hysterisch was, waar ik even aan moest wennen. Maar toen ik eenmaal gewend was, merkte ik dat ik vooral enorm aan het genieten was. Natuurlijk was ik benieuwd naar het tweede deel, Alles behalve perfect, en dit keer had ik al rekening gehouden met de hysterie, maar dat bleek helemaal niet nodig te zijn.

Het tweede deel van ‘De Valentines’, ‘Allesbehalve perfect’, gaat over Faith. Zij lijkt perfect, maar is dat wel zo? Faith Valentine heeft het allemaal. Ze is beroemd, ze is rijk, en ze is ook nog eens beeldschoon. Maar niemand vraagt haar ooit wat zij nou eigenlijk wil. Het allerliefst had ze een normaal leven, zonder al die camera’s. Maar dat past niet bij wat iedereen van haar verwacht. En die verwachtingen zijn hoog: ze is immers perfect, of tenminste, dat lijkt zo…

Een stuk serieuzer

Alles behalve perfect gaat dus over een ander familielid, namelijk Faith Valentine. Zij is de oudere zus van Hope (die in deel één centraal staat) en daardoor verandert ook meteen de sfeer van het boek. Het is een stuk serieuzer. Hope worstelt namelijk enorm met haar status als bekendheid en het acteren dat erbij komt kijken. In Alles behalve perfect volg je haar in haar zoektocht naar zichzelf.

De hysterie is verdwenen

Dat maakte dit tweede deel voor mij een stuk aantrekkelijker. Ik kon me namelijk veel beter verplaatsen in Faith, iemand die moeite heeft met de schijnwerpers en liever niet geboren was in een bekende familie. Ze worstelt met haar identiteit: wie is zij eigenlijk, zonder al die aandacht? Sowieso was de hele hysterie in dit deel verdwenen, waardoor ik ineens veel duidelijker zag wie de personages echt zijn.

Herkenbare, maar niet voorspelbare schrijfstijl

Holly Smale heeft me met Alles behalve perfect weer weten te verrassen. Ik heb inmiddels behoorlijk veel boeken van haar gelezen (want ook de Geek Girl-serie is van haar hand) en toch weet ze haar schrijfstijl weer te vernieuwen en sprankelend te houden. Het is niet steeds hetzelfde kunstje dat ze gebruikt, maar tegelijkertijd is de schrijfstijl wel herkenbaar en weet ik wat ik moet verwachten wanneer ik een boek van haar in handen heb.