Boekbespreking: 10 Truths en een Dare (A. Elston)

Een tijdje geleden als ik 10 Blind Dates van Ashley Elston, een boek dat lekker weglas en daar had ik nu weer zin in. Daarom was ik wel nieuwsgierig naar 10 Truths en een Dare. Ik vond het eerst heel toevallig dat dit boek ook het cijfer ’10’ in de titel heeft, maar toen ik eenmaal aan het lezen was, bleek het helemaal geen toeval te zijn. Dit boek gaat namelijk over dezelfde familie. Wel volg je dit keer Olivia in plaats van Sophie.

10 Truths en een Dare: waar gaat het over?

Olivia staat op het punt om haar highschooldiploma te krijgen wanneer blijkt dat ze een vak nog niet heeft afgerond. Ze schaamt zich kapot en durft het aan niemand te vertellen. Ze krijgt de kans om haar lessen, bij de golfbaan, in de laatste week voor de diploma-uitreiking in te halen. Maar aangezien haar moeder haar overal volgt met haar telefoon, moet Olivia allerlei manieren bedenken om dit geheim te houden. Ze schakelt daarom de hulp in van haar vrienden, die om de beurt haar telefoon bij zich houden en naar de locaties gaan waar Olivia volgens haar moeder zou moeten zijn.

Een ingewikkeld en geforceerd plan

Een heel ingewikkeld plan, en daardoor voelt het soms wat geforceerd aan. Personages doen best vaak dingen die ik niet zou doen, maar dan kan ik ergens nog wel begrijpen waarom ze het doen. Dat was bij dit boek totaal niet het geval. Ik begreep allereerst niet dat Olivia zonodig moest liegen over haar situatie, maar oké, daar kon ik me nog redelijk overheen zetten. Maar dat ze het heel prima lijkt te vinden dat haar moeder haar overal volgt en overal over appt (wat voor badpak ze bijvoorbeeld aanheeft wanneer ze naar een zwemfeest gaat)…? Dat was a) niet geloofwaardig en b) zo’n groot probleem dat ik gehoopt had dat er tegen het einde van het boek wel iets over gezegd zou worden. Helaas niet dus.

Geen uitgesproken personages

Naast dit ingewikkelde plan, kabbelde het verhaal het hele boek een beetje door. Ik had niet het idee dat ik de personages veel beter leerde kennen. In de hoofdstukken werd er vaak gewisseld van perspectief en soms had ik dit helemaal niet door, omdat de personages te veel op elkaar leken en niet echt uitgesproken waren. Ook de romance in dit boek was cute, maar niet met een sterke opbouw.

Het einde is meteen al duidelijk

En daarnaast zie je al vanaf het begin hoe dit boek gaat eindigen. Het is namelijk meteen al duidelijk dat Olivia niet zo’n ingewikkeld plan had moeten maken en dat dat voor problemen gaat zorgen. Kortom: ik was niet helemaal kapot van dit boek. Het las zeker wel leuk weg en aangezien ik wel toe was aan een boek waar ik mijn hoofd niet bij hoefde te gebruiken, was dit een fijn boek. Maar de grote verhaallijnen voelden geforceerd aan en de inhoud van het boek was niet zo geweldig dat ik het geforceerde kon vergeven en vergeten.