Literatuur en romans

Boekbespreking: Bed en Breakfast (I. Gort)

Bed en Breakfast is het tweede boek van Ilja Gort dat ik lees. Vorig jaar maakte ik kennis met zijn schrijfstijl toen ik Godendrank las, en Bed en Breakfast is hier het vervolg op. Je leest namelijk weer over dezelfde personages. Maar wat wel erg fijn is, is dat dit tweede deel ook prima te lezen is zonder Godendrank.

Een eigen stem

Toen ik vorig jaar in Godendrank begon, was ik best een beetje huiverig. Een boek over wijn, is dat wel boeiend, zeker als je zelf geen wijnliefhebber bent? Al snel merkte ik dat het absoluut boeiend was, sterker nog: ik vond de schrijfstijl van Ilja Gort heerlijk. Het is totaal anders dan de boeken die ik normaal lees. Er zit heel duidelijk een eigen stem in en het verhaal liep in Bed en Breakfast net zo vlot als in Godendrank.

Ilja Gort raakte in de ban van zijn eigen hoofdpersoon: Abel, de warhoofdige held uit zijn bestseller Godendrank. In Bed en Breakfast begint Abel met zijn vrouw Angela een B&B op hun Zuid-­Franse wijndomein. Maar natuurlijk gaat dat niet van een leien dakje. Een televisie­ploeg met een dubbele agenda wil daar een reality soap van maken, waarna Abel en Angela worden over­rompeld door gasten die het bloed onder hun nagels vandaan halen. Als Abels heimelijke verzet de spuigaten uitloopt, is er geen weg terug: om hun wijndomein van de ondergang te redden moet hij in zee met een onvoorspelbare Franse klusjesman en een Brabantse drugsbaron. Bed en Breakfast is het hilarische vervolg op Godendrank, maar uitstekend zonder enige voorkennis te lezen.

Fantastische personages

Omdat ik de personages al kende, zat ik lekker snel in het verhaal. Abel is een fantastisch personage dat soms ook echt het bloed onder mijn nagels vandaan kan halen. Vooral omdat hij ontzettend impulsief is en vaak moeite heeft om zich in te houden. Daarom komt hij al snel in de problemen, kleine én grote. Gelukkig heeft hij zijn vrouw Angela naast hem staan, die altijd haar verstand gebruikt en Abel weet te kalmeren.

In Bed en Breakfast is het voor Abel en Angela nog steeds moeilijk om rond te komen van de wijn die ze maken op hun wijndomein. Daarom besluiten ze een bed en breakfast te beginnen, wat allerlei ellende met zich meebrengt. Allereerst moet het huis gerenoveerd worden, maar als er eenmaal gasten zijn dan loopt dat ook niet altijd vlekkeloos. Dat heeft vaak vooral te maken met het gebrek aan geduld van Abel.

Flink in de problemen

Vooral het goed van vertrouwen zijn is hetgeen wat Abel in dit deel tegenzit, want op een gegeven moment blijkt dat hij door iemand in zijn naaste omgeving voor de gek is gehouden, waardoor Abel flink in de problemen kan komen. Natuurlijk gaat Bed en Breakfast daarna vooral over hoe Abel en Angela hieruit moeten komen, waardoor ik het idee had dat er wat losse eindjes in het verhaal bleven liggen (of er moet nog een derde deel komen).

Een plekje in mijn hart

Al met al heb ik vooral weer erg genoten van deze personages. Op een gegeven moment verovert Abel een plekje in je hart, hoe irritant hij ook kan zijn. Ik kan me goed voorstellen dat Ilja Gort nog lang niet klaar is met zijn Abel.