Boekbespreking: Luna (P. Koolwijk)

(Deze bespreking bevat spoilers over het boek Gozert van dezelfde schrijver.)

Ik kan me nog goed herinneren dat ik Gozert las. Het was in de zomer van 2019 en ik zat buiten in de tuin. Het was een boek waar ik al veel over gehoord had, maar het sprak me niet enorm aan. Toch was ik nieuwsgierig (dat heb je soms als je een bepaald boek maar blijft tegenkomen) en toen ik het in de bieb zag, nam ik het voor de zekerheid mee. Gelukkig, want ik vond het een fijn, bijna betoverend verhaal. En iedereen die Gozert gelezen heeft, weet dat Luna daar ook in voorkomt. Luna is het meisje dat Ties leert kennen in Huize Hoopvol/Hopeloos. Zij hoort stemmen, waaronder die van Gozert.

Ik heb best even getwijfeld of ik Luna wilde lezen. Vaak hou ik niet zo van “spin-offs”, zoals dit boek voor mij voelde. Maar toch was ik weer, net als bij Gozert, nieuwsgierig. En ook dit keer ben ik daar blij om.

Luna is zo gek nog niet! Luna hoort stemmen die haar lastigvallen. Stemmen die niemand anders kan horen. Daarom zit ze in Huize Hoopvol. Toch is haar leven sinds kort iets beter: ieder weekend mag ze bij Ties logeren. Zijn ouders denken niet dat ze gek is. Bovendien is Gozert daar: de onzichtbare vriend van Ties, die Luna ook kan horen. Maar er komt een einde aan die fijne periode als Luna’s moeder haar meeneemt naar het verlaten vakantiepark van haar vader. Daar is helemaal niets te beleven. Hoewel… Gozert is meegekomen. En het vakantiepark blijkt toch niet zo verlaten…

Het duurde wel even voordat ik mijn vooroordelen over Luna kwijt was. Aan het begin van het verhaal leer je Luna en haar situatie, haar familie wat beter kennen. Je leest ook dat ze in de weekenden vaak bij Ties gaat logeren. Het leek allemaal nog veel om Gozert te draaien, alsof Luna’s verhaal alleen maar bijzonder was doordat zij Gozert kon horen. En daarnaast wist ik al dat zij dat kon, dus wat ging Luna mij nog bieden?

Maar ik was te ongeduldig, want al snel gebeurt er van alles in het boek en begint het verhaal vaart te maken. Ik leerde Luna beter kennen, eigenlijk moet ik zeggen dat Luna zichzelf beter leert kennen. Ze ontmoet nieuwe mensen die haar meenemen in hun verdriet, rouw, maar ook in hun gezinssituatie – waardoor Luna weer meer leert over die van haar. Ik begreep ook steeds beter waarom ze het zo moeilijk heeft en misschien kreeg ik ook wel een duidelijker beeld van waar die stemmen in haar hoofd vandaan komen.

Uiteindelijk sloot ik Luna in mijn hart en vond ik het jammer dat de laatste pagina’s waren aangebroken. Ze stonden gelukkig vol met fijne en goede informatie over hoe het leven van Luna nu verder zal gaan. En daardoor kon ik na de laatste zin met een gerust hart het boek dichtslaan.

P.S. Vergeet ik nog helemaal te vertellen HOE MOOI de illustraties van Linde Faas waren, zoals je op de foto’s kunt zien. Echt een enorm mooie toevoeging en ze maken het boek helemaal af.