Boekbespreking: Leeuw met strepen (M. Rebel & L. Vos)

Onlangs kocht ik twee kinderboeken. Van De Sterrensteen hebben jullie al een enthousiaste recensie kunnen lezen. Vandaag bespreek ik Leeuw met strepen, een spannend, historisch boek van kinderen vanaf 9 jaar. Toen ik zelf die leeftijd had, had ik dit boek waarschijnlijk niet willen lezen, want ik hield nooit van boeken die zich in het verleden afspelen. Maar tegenwoordig vind ik het juist een toffe manier om wat meer te weten te komen over vroeger en vaak wordt mijn nieuwsgierigheid in zoverre gewekt, dat ik na het lezen van het boek zelf nog op zoek ga naar informatie.

Leeuw met strepen: waar gaat het over?

In Leeuw met strepen volg je Jacob, die samen met zijn zieke moeder en zijn jongere zusje woont. Zijn zusje, Catrijn, heeft een huidaandoening en zijn moeder is bang dat mensen denken dat dit de pest is. Al snel in het verhaal blijkt dat de moeder van Jacob overleden is aan de pest en dan gaat het heel snel: Jacob zegt tegen Catrijn dat ze zich moet verstoppen, maar voordat hij haar weer kan spreken wordt hij meegenomen naar een weeshuis. Niemand gelooft hem als hij zegt dat hij helemaal geen wees is en dat zijn vader aan het varen is. Natuurlijk heeft Jacob meteen als doel om te ontsnappen uit het weeshuis en op zoek te gaan naar zijn zusje. Hierbij krijgt hij hulp van Willem en nog wat andere bijfiguren, die ik soms niet helemaal uit elkaar kon houden.

Weer een prachtige vormgeving

Ik werd als eerste verliefd op de buitenkant van Leeuw met strepen, want alweer heeft uitgeverij Billy Bones een prachtige omslag bij dit boek gekozen. Ook binnenin is het boek schitterend vormgegeven. Over alle bladzijdes krioelen ratten. Die zorgden er zelfs voor dat ik een keer enorm schrok tijdens het omslaan van een bladzijde. Naast de ratten zijn er nog allerlei andere tekeningen te vinden en bij sommige hoofdstukken, waar iemand anders aan het woord is, zie je steeds een kader om de tekst heen. Hierdoor herkende ik al snel dat het niet vanuit Jacob, maar vanuit iemand anders geschreven was.

Niet te informatief, vooral een spannend verhaal

Eigenlijk weet ik helemaal niet zoveel over de pest en hoe dit het leven van mensen aantastte. Het lijkt totaal niet op corona, maar toch had ik het idee wat overeenkomsten te zien tussen hoe mensen ermee omgaan. Leeuw met strepen is voor mij echt weer zo’n boek dat mij na het lezen informatie over het onderwerp liet opzoeken en ik kan me voorstellen dat jonge lezers door dit boek ook voor het eerst iets horen over de pest. Het is verder niet zo dat Leeuw met strepen veel informatie geeft over de ziekte zelf, het is vooral dat het verhaal zich afspeelt in die tijd. Een goede keuze, naar mijn idee, want informatie kun je altijd nog zelf opzoeken.

De jonge lezers worden niet vertroeteld

Het verhaal zelf is fijn verteld. Je kunt uiteraard merken dat het voor kinderen is geschreven, maar die kinderen worden absoluut niet vertroeteld. Her en der wordt informatie weggelaten, want je kon zelf al wel invullen wat er aan de hand is. Het onderwerp van dit boek is niet mals, maar er wordt wel op een eerlijke manier over verteld. Daarnaast is het spannend, waardoor je steeds verder wil lezen. Gaat het ze lukken om Catrijn te vinden en mee te nemen? En komt de vader van Jacob en Catrijn nog terug? Deze vragen houden je steeds bezig. Het einde is dan misschien niet zo verrassend, maar voor een kinderboek prima.