Boekbespreking: Jij mag alles zijn (G. Op de Beeck)

Griet Op de Beecks Jij mag alles zijn is denk ik het meest besproken kinderboek op dit moment. En dat snap ik wel. Voor mij was het vooral de prachtige cover en natuurlijk de schrijfster waardoor ik het boek graag wilde lezen. Zoals je inmiddels wel weet, bevind ik me dit jaar in een leesdip, maar Jij mag alles zijn wist me daar even uit te trekken.

Het was niet altijd zo. Vroeger werd er gelachen en gepraat en feestgevierd. Dat dénkt Lexi niet alleen, dat wéét ze, want er bestaan foto’s van. Van mama in een kanariegele jurk, een sigaret in de ene hand, een glas in de andere. Ze kijkt recht in de camera en steekt haar tong uit. Niet om gemeen te zijn, maar om gek te doen, dat kan je zien. En er is er een van mama die danst terwijl iedereen kijkt. En van mama die op papa’s knieën zit terwijl ze allebei praten met andere mensen die maar half op de foto staan. Halve mensen die ze waarschijnlijk zijn vergeten. Lexi heeft ze in elk geval nooit gezien. Maar dat is allemaal heel lang geleden. Lexi was toen nog niet geboren, en Lexi vindt dat ze al heel lang heeft geleefd. Zij wel, dat is het probleem.

Lexi’s moeder heeft het moeilijk

Lexi, de hoofdpersoon van dit boek, heeft een moeder die het moeilijk heeft en daarom gaat ze een tijdje weg. Maar omdat haar vader ook moet werken, wordt Lexi naar haar tante – die ze helemaal niet kent – gebracht. Daar leert ze dat ook haar tante met het een en ander zit, waar Lexi uiteindelijk een goede oplossing voor bedenkt en dan is het ineens ontzettend logisch: haar moeder kan ze ook helpen.

‘Zal je lief zijn?’

Ik leefde meteen met Lexi mee. Al vroeg in het boek wordt aan haar gevraagd of ze lief zal zijn en dan weet je meteen wat voor een impact dat op haar gaat hebben. Ze moet het hele boek door lief zijn, voor iedereen. Want anders helpt ze haar moeder niet. Daarin is ze nog zo enorm klein en als lezer is het enorm schrijnend om te zien en voelen hoe zij niet beschermd wordt, er niet naar haar geluisterd wordt, ze als het ware weggestopt wordt.

Een mooi, ontroerend kinderboek schrijven

Lexi zat dus al snel in mijn hart. Toch had ik soms ook wel moeite met haar, of eigenlijk meer de wijze waarop ze neergezet werd. Bepaalde uitspraken vond ik niet passen bij een kind van haar leeftijd, waardoor ik zelfs even twijfelde of ze niet ouder was dan ik dacht. Ik weet heus wel dat kinderen veel wijzer zijn dan we soms denken, maar toch had ik hier vaak het gevoel dat de auteur aan het woord was en niet Lexi. Dat bepaalde uitspraken haar in de mond gelegd werden om een mooi, ontroerend kinderboek te schrijven.

‘Nu vindt zij het nog altijd erg… Maar ik heb geleerd dat je je eigen mens moet zijn.’

Je wilt je armen om haar heenslaan

Het hele boek door merk je als lezer dat er een bepaalde ondertoon is, een diepere laag. Je weet dat Lexi bepaalde ideeën heeft over wat er met haar moeder aan de hand is, maar die ideeën schemeren elke keer maar heel kort door. Tegen het einde wordt het pas echt duidelijk, waardoor je vermoedens als lezer worden bevestigd, en die bevestiging komt dan meteen met een enorm gevoel aan onmacht, ellende en verdriet. Want Lexi’s uiteindelijke oplossing om haar moeder te helpen is hartverscheurend verdrietig. Je wilt dan alleen nog maar je armen om haar heenslaan en boos worden op iedereen die voor haar had moeten zorgen en dat niet deed.