Boekbespreking: Gevonden (C. van den Berg)

Gevonden van Cees van den Berg is een aandoenlijk verhaal over Frietje – kort voor Frida – die alles wat verloren is mee naar huis neemt. Op een dag fietst ze naar huis van school en ziet ze meneer Fritz – zo noemt Frietje hem – midden op het fietspad staan, op zijn sloffen. Hij ziet er verloren uit en dus neemt Frietje hem mee naar huis. Haar ouders zijn hier niet zo blij mee, maar besluiten toch dat meneer Fritz voorlopig bij hen mag blijven wonen. Samen gaan ze op zoek naar wie meneer Fritz is, want dat weet hij niet meer. Doordat meneer Fritz zijn geheugen kwijt is, moet Frietje goed op hem letten. Dat gaat nog wel eens fout, waardoor ze allerlei situaties terecht komen.

Voor elkaar zorgen

Dit boek, uitgegeven bij uitgeverij Lemniscaat, is precies wat ik verwachtte na het zien van de omslag. Die vind ik namelijk heel lief en, nogmaals, aandoenlijk overkomen. Een poster met daarop een foto van meneer Fritz, met daarboven ‘Gevonden’. Dit vat heel goed samen wat erin het boek gebeurt en daarnaast komt de sfeer ook mooi naar voren. Het is namelijk een verhaal dat je weer even laat beseffen hoe makkelijk het kan zijn om voor elkaar te zorgen. Frietje vindt het heel normaal dat zij meneer Fritz niet op het fietspad laat staan en dat zij hem naar huis neemt om hem te helpen. Ondanks dat dit in het gewone leven misschien niet op deze manier zou gebeuren, kunnen we net zoals Frietje best eens wat vaker om ons heen kijken om te zien of iemand onze hulp nodig heeft.

‘O?’ Dat is vreemd. Toch? Als je niet meer weet wat je naam is. Hoe kan dat… ‘Weet u het zeker?’
Hij knikt. Hij weet het zeker.
‘Hebt u misschien een portemonnee of telefoon bij u?’
Het gezicht van de man klaart even op. Hij steekt zijn handen in zijn zakken en zoekt. Uit zijn borstzak haalt hij de pijp tevoorschijn.
‘Rook ik pijp?’
Ik knik. ‘Dat lijkt me duidelijk. Waarom zou u anders een pijp bij u hebben?’
‘Ja, dat klinkt logisch.’ Hij stopt de pijp weer terug en zoekt verder. In alle binnenzakken van het colbert.
Nee, niks.
‘Ik besta niet,’ zegt hij droevig.
‘Tuurlijk wel. Ik kan u zien. Ik kan u aanwijzen.’ Ik wijs.

Een verhaal dat je hart verwarmt

Frietje en meneer Fritz worden in het verhaal steeds betere vrienden en dat neemt verschillende emoties met zich mee. Bijvoorbeeld wanneer meneer Fritz zich steeds meer gaat herinneren over zichzelf. Frietje is dan bang dat hij haar straks niet meer nodig zal hebben en dat hij geen vrienden meer met haar wil zijn. Daarnaast bevinden ze zich elke keer in allerlei situaties, doordat hij natuurlijk zijn geheugen kwijt is en zij nog maar een kind is. Dit alles samen zorgt voor een verhaal dat je hart even flink verwarmt.