Boekbespreking: De Sterrensteen | Het Boek der Veranderingen (K. van Kempen)

Na het verliezen van mijn blog en Instagram had ik even bar weinig zin in alles wat met lezen te maken had. Ik kwam in een enorme leesdip terecht. Zo erg heb ik het echt nog nooit meegemaakt. Gelukkig wist ik ook dat het goed zou komen: net als bij elke hobby heb je er soms gewoon even geen zin in. Die zin komt bij mij altijd weer terug, dit keer door een fantastisch kinderboek dat ik een paar weken geleden bij boekhandel Veenendaal in Amersfoort kocht.

Prachtige omslag

De Sterrensteen: Het Boek der Veranderingen heeft allereerst een prachtige omslag. Dit valt me keer op keer op bij boeken van uitgeverij Billy Bones, maar die van De Sterrensteen is tot nu toe zeker mijn favoriet. Het geeft perfect weer wat je van het boek mag verwachten: mysterie, spiritualiteit en een heleboel knusheid.

Waar het over gaat:

In De Sterrensteen: Het Boek der Veranderingen lees je over Elfie, die zich enorm schaamt voor haar spirituele ouders. Ze heeft daarom ook de afspraak met ze dat ze zo min mogelijk aan mensen vertellen wat ze precies doen. Helaas voor Elfie is haar nieuwe buurjongen Mats veel te nieuwsgierig en weet ze hem met geen mogelijkheid bij De Sterrensteen, de praktijk van haar ouders, vandaan te houden. Op een dag ontvangt ze op een vreemde manier een heel oud boek met een raadsel erbij. Het is aan haar de taak om dit raadsel op te lossen, wat voor een ontzettend avontuurlijk en mysterieus vervolg leidt.

Fijne, geloofwaardige personages

Meerdere keren word je als lezer op de verkeerde been gezet, samen met Elfie en Mats. De zoektocht die zij meemaken geeft je ook meteen een goed beeld van alle personages, al kleven er her en der wat vooroordelen aan vast die gelukkig later worden opgehelderd. Wat ik vooral zo heerlijk vond, was de sfeer in het hele boek. Er hing een ontzettend mysterieuze sfeer en de informatie die gedeeld werd over het spirituele versterkte dit alleen maar.

Naast de sfeer en de fantastische zoektocht, werd ik vooral verliefd op de personages. Elk personage is geloofwaardig en al snel krijg je een band met ze. Ik sloot Mats in rap tempo in mijn armen, maar herkende ook veel in het pessimistische van Elfie. En had ik maar zo’n moeder als Petronella, die alle feestdagen wil vieren en lekker haar eigen plan trekt.

Ja, ik ben ontzettend fan van De Sterrensteen en ik werd zo blij toen ik erachter kwam dat er nog meer delen gaan verschijnen. Ik kijk er nu al naar uit.